Hightech brandsimulatoren
Tijdens trainingen is het mogelijk de oefening te ‘ pauzeren’ waarbij de instructeur nog de nodige instructie kan geven. Na deze uitleg kan de oefening weer worden opgepakt vanaf het punt waar de brand was onderbroken. Na de oefening vindt er een ´debriefing´ plaats door de instructeur, waarbij de oefening wordt geëvalueerd.
Fire trainers
Vanuit de controletoren kunnen de simulatoren in brand worden gezet. Van deze simulatoren, genaamd ‘fire trainers’, staan er vijf verschillende op het BOTC:
- De ‘aircraft fire trainer’ is gebouwd als combinatie van propellors en door straalmotoren aangedreven transportvliegtuigen van de luchtmacht;
- De ‘fuel spill fire trainer’ die gelijkenis vertoont met een vloeistofbrand met in het midden een vliegtuigromp;
- De ‘F-16 fire trainer’;
- De ‘helikopter fire trainer’ is gebouwd als combinatie van verschillende transport- en bewapende helikopters;
- De ‘structural fire trainer’ is gebouwd voor het beoefenen van redding en brandbestrijding in gebouwen.
Met elke fire trainer kunnen verschillende (branden) scenario’s worden beoefend. Zo is het bij de F-16 o.a. mogelijk om een wielbrand na te bootsen en de aircraft fire trainer kan het effect van een motorbrand simuleren. Andere realistische trainingen zoals een rompbrand of een brand in de motor, kunnen gepaard gaan met steekvlammen van wel zes tot zeven meter hoog. Tijdens de fuelspill oefening wordt gesimuleerd dat brandstof uit het vliegtuig is gelekt en in brand staat, hetgeen een grote vuurzee ten gevolge heeft. Niet alleen brandbestrijding aan de buitenkant van vliegtuigen wordt getraind, ook binnenin de toestellen is van alles mogelijk. Zoals brand in de cockpit, toilet-, cargo- en cabine- ruimte. Om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen, kunnen deze branden gepaard gaan met geluiden van mensen in nood door middel van een speciaal audiosysteem. In de helikopter fire trainer kunnen branden worden ontstoken in de cockpit, de cabine en de motor.
Vloeistofbranden
Een brandbestrijdingsoefening met gebruikmaking van de fuel spill is meestal kort. Het doel hiervan is om binnen een minuut 90% van de brand ´knock down´ ( onder controle ) te krijgen. Bij deze oefening is het belangrijk om het vuur van de vliegtuigromp af te drijven, zodat een overleefbare situatie wordt gecreeerd voor de bemanning en passagiers. Daarna kan een begin worden gemaakt met de redding(overleefbare situatie). Om dit te beoefenen, wordt met poppen gewerkt.
Gebouwenbrandbestrijding
Op het BOTC is een speciaal gebouw waarin reddingen en brandbestrijding wordt geoefend. Dit gebouw wordt de ´structural fire simulator´ genoemd. Alle rampen die zich binnen vier muren kunnen afspelen, worden hier gesimuleerd. Tijdens oefeningen leert men bijvoorbeeld hoe men zijn weg moet zoeken door een brandend gebouw, slachtoffer kan redden en een brand kan bestrijden.